مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19178 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

از نظر قرآن برترين «زينت» و «زيور» بشر چيست؟
از نظر قرآن زينت و زيور برتر بشر همانا ايمان است حجرات/7؛ چنان كه اشاره شد، خداوند پاداش متزيّن به اين زينت را وعده نيكوي بهشت داده است: «أفمَن وعدناه وعداً حسَنا فَهو لاقيه كَمن مَتّعناه مَتاع الحَيوة الدُّنيا ثُمّ هو يوم القيمة من المُحضرين» قصص/61؛ [آيا آن كس كه ما به او وعده نيكوي بهشت ابدي دادەايم و به آن وعده خواهد رسيد مانند كسي است كه او را از متاع دنياي فاني بهرەمند ساختيم؟ سپس در قيامت او براي حساب و مجازات احضار مي شود؟!] در مقابل زينت محمود آخرت، زينت و زيور مذموم دنياست: «زُيّن لِلنّاس حُبّ الشّهوات مِن النّساء والبَنين والقناطير المُقنْطرة مِن الذّهَب والفِضّة والخيل المُسوّمة والانعام والحرثْ ذلك متاع الحيوة الدّنيا والله عنده حُسْن المئاب» آل عمران/14[براي مردم ظاهر بين دنيا پرست كوته نظر حبّ شهوت‎هاي نفساني كه همان ميل به زنان، فرزندان، هميان‎هاي زر و سيم، اسب‎هاي با نشان نيكو، چهار پايان و مزارع است آراسته شده، ليكن اينها همه متاع زندگاني فاني دنيوي است و بازگشت نيكو كه بهشت لقاي الهي و نعمت باقي ابدي است نزد خداست.] از اين رو فرمود: «وما أوتيتم مِن شيء فمتاع الحيوة الدّنيا وزينتها وما عند الله خير وأبقي أفلا تعقلون» قصص/60؛ [و آنچه از نعمت‎ها به شما داده شد متاع و زيور بي قدر زندگي دنياست و آنچه نزد خداست بسيار براي شما بهتر و باقي تر است، اگر فهم و عقل به كار بنديد.] بنابراين، عالم امكان دو قسم است: عالم برتر با زينت‎هاي برين و عالم پست با زينت‎هاي زيرين، هر كس به اين سمت گرايش داشت و از دستورهاي الهي باز ماند سرمايه را از دست داده و با زيورهاي زودگذر داد و ستد كرده است، و هر كس به جانب بالا گرايش داشت به وعدەهاي نيكوي الهي و لقاي او مي رسد و البته بهره او ابدي خواهد بود. بنابراين، دنيا بسان بازار است و هر كس خواهان كالايي است؛ چنان كه امام‎هادي(ع) فرمودند: «الدّنيا سوق ربح فيها قوم وخسر آخرون» (بحار 78/365)؛ بعضي از بازار دنيا، سود و برخي زيان مي‎برند.

متاع كفر و دين بي مشتري نيست
گروهي اين گروهي آن پسندد


البته بسيارند كوته نظران دنيا خواهي كه آرزومند دنياي پست هستند و شعار مادي گرايانه «يا ليتَ لنا مِثل ما أُوتي قارون» قصص/79 را زمزمه مي كنند، امّا توجّه ندارند كه خداوند در پاسخ اين انديشة قاروني مي فرمايد: «أو لم يعلم أنّ الله قد أهلك مِن قبله من القُرون مَن هو أشدّ مِنه قُوّةًَ و أكثر جمعاً ولا يُسئل عن ذنوبهم المجرمون» قصص/78؛ [آيا نمي داند كه خدا پيش از او چه بسيار امم و طوايفي را كه از او قوّت، ثروت و جمعيتشان بيشتر بود هلاك كرد و تبه كاران مجرم در مقطع خاص از مراحل وسيع قيامت مورد سؤال قرار نمي گيرند]، گرچه در مقاطع ديگر مانند مَوْقفِ «وقِفوُهم إنّهم مسئوُلون» صافات/24 زير سؤال مي روند.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.